
zaterdag, mei 24, 2008
Fotografiewereld treurt om Cornell Capa
Reacties op de dood van Cornell Capa verschijnen vandaag her en der in de media.
Een greep:
Art Daily
Magnum Blog
Washington Post
Associated Press
Le Monde
International Herald Tribune
International Center of Photography
Persbericht ICP in PDF-formaat
Een greep:
Art Daily
Magnum Blog
Washington Post
Associated Press
Le Monde
International Herald Tribune
International Center of Photography
Persbericht ICP in PDF-formaat
vrijdag, mei 23, 2008
Cornell Capa overleden

Cornell Capa, fotograaf, voormalig Magnum-president, oprichter van het International Center of Photography en broer van Robert Capa, is vrijdagochtend op 90-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het ICP zojuist bekendgemaakt. Cornell Capa leed al geruime tijd aan de ziekte van Parkinson.
Cornell Capa was de jongere broer van de legendarische fotojournalist Robert Capa. Diens dood in 1954 bepaalde voor een groot deel de levensloop van zijn vandaag overleden broer, die zich vanaf dat moment met al zijn vermogens inzetten voor de humanitaire fotografie. Cornell Capa werd in 1918 geboren in Budapest. In 1936 verhuisde hij naar Parijs om geneeskunde te studeren. 's Nachts werkte hij in een fotolaboratorium om de foto's van zijn broer Robert en diens collega's Henri Cartier-Bresson en David ‘Chim’ Seymour af te werken. In 1937 verhuisde hij naar New York waar hij emplooi vond in de donkere kamer van Life Magazine. Tijdens de Tweede Wereldoorlog diende hij bij de fotografische dienst van de luchtmacht. Toen Robert Capa in 1947 met Cartier-Bresson en Seymour Magnum Photos oprichtte besloot Cornell Life trouw te blijven: "Eén oorlogsfotograaf in de familie was meer dan genoeg. Ik wilde een vredesfotograaf zijn."
Maar Capa veranderde van mening toen zijn broer in 1954 in Indochina op een landmijn stapte die hem zijn leven kostte. Binnen enkele weken nam hij ontslag bij Life en sloot zich aan bij Magnum om het gedemoraliseerde gezelschap op sleeptouw te nemen. Nadat medeoprichter David Seymour omkwam bij de Suez-crisis in 1956 nam Cornell Capa het presidentschap van Magnum op zich, een positie die hij bekleedde tot 1960. Tot 1974 bleef hij actief als fotograaf. Hij werkte vooral als Witte Huis-fotograaf, waarbij hij een speciale vriendschap ontwikkelde met Jacqueline Kennedy, die hem later bij het ICP erg van pas kwam.
In 1966 richtte Cornell Capa met de weduwe van Werner Bischof en de zuster van David Seymour het Internationale Fonds voor Betrokken Fotografie op. Daaruit ontstond in 1974 het International Center of Photography met als doel de nalatenschap van Robert Capa te waarborgen en de humanitaire fotografie te ondersteunen. Het directeurschap van het ICP, dat met de essentiële steun van Jacqueline Kennedy kon worden opgericht, liet Cornell Capa geen tijd meer om zelf te fotograferen. Hij bleef aan bij het ICP tot 1994 en in 2000 werd als eerbetoon aan de stichter de Cornell Capa Infinity Award for Distinguished Achievement in Photography het leven geroepen.
Cornell Capa wordt op woensdag 28 mei in besloten kring begraven in het Capa familiegraf in Amawalk, N.Y.
donderdag, mei 22, 2008
Fototentoonstelling Varkens in Nood
Zometeen om 12.00 uur wordt op het plein voor de Stopera in Amsterdam de fototentoonstelling met manshoge, confronterende foto's van varkens geopend. Tienduizenden passanten kunnen vanaf dat moment op de grote displays zien wat voor vriendelijke en intelligente dieren varkens zijn en hoe we ze misbruiken om maar zo goedkoop mogelijk vlees te kunnen produceren.
De foto's zijn afkomstig van bekende en onbekende persfotografen en werden samen in met de gerenommeerde fotograaf Willem Diepraam geselecteerd. Er zijn zowel foto's van varkens als productiedier te zien als van gelukkige varkens in hun natuurlijke omgeving. Ze geven een verontrustend inzicht hoe miljoenen intelligente varkens in de Nederlandse stallen gehouden worden. En dat staat in schril contrast met de foto's van varkens in natuurlijke omstandigheden; varkens die gezellig met zijn allen een modderbad nemen of een zeug met haar biggen in het stro.
Hans Baaij, directeur Stichting Varkens in Nood: "Veel mensen hebben nog altijd een romantisch beeld van de boerderij, maar de realiteit is anders en vaak bedroevend. Wat veel mensen ook niet weten, is dat Nederland naar verhouding de grootste vee-industrie ter wereld heeft. Nederland is - na de Verenigde Staten - de grootste exporteur van levende dieren ter wereld. De massaproductie steunt op de gedachte dat varkens productiemiddelen zijn die optimaal benut kunnen worden en geen individuen die recht hebben op een fatsoenlijk leven."
De foto's worden op donderdag 22 mei om 12.00 uur op het plein bij de ingang van de Opera met het doorknippen van een reusachtig roze lint onthuld.
De tentoonstelling is gratis. Vrijwilligers van Varkens in Nood zijn aanwezig voor het verstrekken van informatie. Later in de zomer verhuist de fototentoonstelling naar het Museumplein en staat ook daar drie weken.
Stopera: 22 mei t/m 12 juni 2008
Museumplein: 1 augustus t/m 26 augustus 2008
De foto's zijn afkomstig van bekende en onbekende persfotografen en werden samen in met de gerenommeerde fotograaf Willem Diepraam geselecteerd. Er zijn zowel foto's van varkens als productiedier te zien als van gelukkige varkens in hun natuurlijke omgeving. Ze geven een verontrustend inzicht hoe miljoenen intelligente varkens in de Nederlandse stallen gehouden worden. En dat staat in schril contrast met de foto's van varkens in natuurlijke omstandigheden; varkens die gezellig met zijn allen een modderbad nemen of een zeug met haar biggen in het stro.
Hans Baaij, directeur Stichting Varkens in Nood: "Veel mensen hebben nog altijd een romantisch beeld van de boerderij, maar de realiteit is anders en vaak bedroevend. Wat veel mensen ook niet weten, is dat Nederland naar verhouding de grootste vee-industrie ter wereld heeft. Nederland is - na de Verenigde Staten - de grootste exporteur van levende dieren ter wereld. De massaproductie steunt op de gedachte dat varkens productiemiddelen zijn die optimaal benut kunnen worden en geen individuen die recht hebben op een fatsoenlijk leven."
De foto's worden op donderdag 22 mei om 12.00 uur op het plein bij de ingang van de Opera met het doorknippen van een reusachtig roze lint onthuld.
De tentoonstelling is gratis. Vrijwilligers van Varkens in Nood zijn aanwezig voor het verstrekken van informatie. Later in de zomer verhuist de fototentoonstelling naar het Museumplein en staat ook daar drie weken.
Stopera: 22 mei t/m 12 juni 2008
Museumplein: 1 augustus t/m 26 augustus 2008
woensdag, mei 21, 2008
Fotoveiling in FOAM
Op 5 juni wordt in Foam het boek 'The Living Other', samengesteld door Ata Kando, Diana Blok en Sacha de Boer gepresenteerd. Op deze avond worden vele foto’s die in het boek zijn opgenomen bovendien geveild.
Kando, Blok en De Boer verzamelden de afgelopen anderhalf jaar bijzondere dierenfoto’s van bijna honderd bekende en minder bekende fotografen, zoals Koos Breukel, Eva Besnyo, Kors van Bennekom, Charlotte Dumas, Laura Samsom-Rous, Hannes Wallrafen, Eddy Posthuma de Boer, Jan van IJken, de samenstellers zelf en nog vele anderen.
De bijeengebrachte collectie levert een verrassend beeld op, van hoe wij –waar ook ter wereld- met dieren omgaan. Vertedering en afschuw wisselen elkaar af. Een collectie die aanzet tot nadenken.
Gerenommeerd veilingmeester Jan Pieter Glerum hanteert op deze avond de hamer. De opbrengst van veiling en boek gaat naar het walvisproject ‘Song of the Whale’ van het IFAW.
U bent van harte welkom.
5 juni 2008
Borrel: 17.30
Boekpresentatie: 18.00
Veiling: 18.30
Kijkdagen in Foam: 3, 4 en 5 juni.
Kando, Blok en De Boer verzamelden de afgelopen anderhalf jaar bijzondere dierenfoto’s van bijna honderd bekende en minder bekende fotografen, zoals Koos Breukel, Eva Besnyo, Kors van Bennekom, Charlotte Dumas, Laura Samsom-Rous, Hannes Wallrafen, Eddy Posthuma de Boer, Jan van IJken, de samenstellers zelf en nog vele anderen.
De bijeengebrachte collectie levert een verrassend beeld op, van hoe wij –waar ook ter wereld- met dieren omgaan. Vertedering en afschuw wisselen elkaar af. Een collectie die aanzet tot nadenken.
Gerenommeerd veilingmeester Jan Pieter Glerum hanteert op deze avond de hamer. De opbrengst van veiling en boek gaat naar het walvisproject ‘Song of the Whale’ van het IFAW.
U bent van harte welkom.
5 juni 2008
Borrel: 17.30
Boekpresentatie: 18.00
Veiling: 18.30
Kijkdagen in Foam: 3, 4 en 5 juni.
dinsdag, mei 20, 2008
Nikon drievoudig winnaar Tipa Awards 2008
Opnieuw komt Nikon als 3-voudig winnaar uit de verdeling van de TIPA-Awards van dit jaar. Deze prestigieuze onderscheiding van de Technical Image Press Association voor de beste foto- en imaging-produkten in Europa werd aan de volgende Nikon-produkten uitgereikt:
Nikon D3 - BEST D-SLR PROFESSIONAL
Nikon D300 - BEST D-SLR EXPERT
Nikon AF-S NIKKOR 14-24 mm 1:2,8 G ED - BEST PROFESSIONAL LENS
De Technical Image Press Association (TIPA) werd in 1991 als onafhankelijke vereniging van Europese foto- en imaging-tijdschriften opgericht. Met 31 publicaties in 12 landen is de TIPA de grootste en meest invloedrijke organisatie in zijn soort in Europa.
Nikon D3 - BEST D-SLR PROFESSIONAL
Nikon D300 - BEST D-SLR EXPERT
Nikon AF-S NIKKOR 14-24 mm 1:2,8 G ED - BEST PROFESSIONAL LENS
De Technical Image Press Association (TIPA) werd in 1991 als onafhankelijke vereniging van Europese foto- en imaging-tijdschriften opgericht. Met 31 publicaties in 12 landen is de TIPA de grootste en meest invloedrijke organisatie in zijn soort in Europa.
Obama-fans kunnen de brug op in Brussel
Obama supporters of all nationalities and ages are gathering worldwide to take photographs on bridges. The photos will symbolize Barack Obama's ability to build bridges and unify. They will be joined together to form a collage that will be projected at the Democratic National Convention in August.
If you are an Obama fan of any age (kids welcome!) or nationality, please come and be in the photo.
The photo will be taken on the long, white metal walkway to the elevator tower (Ascenseur des Marolles) which overlooks central Brussels (to the right of the Palais de Justice if you are facing the Palais, near Louise) on:
Wednesday, 21 May at 19:00h (photo will be a few minutes after we gather at 19:00h).
Meet at:
Ascenseur des Marolles (next to Palais de Justice)
Place Poelaert, 1000 Brussels
If you are an Obama fan of any age (kids welcome!) or nationality, please come and be in the photo.
The photo will be taken on the long, white metal walkway to the elevator tower (Ascenseur des Marolles) which overlooks central Brussels (to the right of the Palais de Justice if you are facing the Palais, near Louise) on:
Wednesday, 21 May at 19:00h (photo will be a few minutes after we gather at 19:00h).
Meet at:
Ascenseur des Marolles (next to Palais de Justice)
Place Poelaert, 1000 Brussels
Foto demente vrouw wint TNT fotowedstrijd

Mevrouw Van Berkel (90) uit Heeze is in één klap beroemd, hoewel ze zich dat zelf niet meer zo goed realiseert. De bewoonster van zorgcentrum Nicasiushuis in Heeze is dementerend. Bert Keet heeft met een portret van mevrouw H.M. van Berkel-Hilgers de "TNT Post World Press Photo" gewonnen.
De jury bekeek zo'n 3500 foto's en viste de zwart-witte foto van Keet eruit. Hij werd winnaar van zijn categorie (portret) én allround winnaar van de TNT Post World Press Photo. De jury noemt Keets creatie 'mooi en waardig'. Donderdag neemt de amateurfotograaf zijn prijs in Amsterdam in ontvangst.
Zowel amateurs als professionals konden aan de wedstrijd deelnemen. Het werk werd gejureerd door medewerkers van World Press Photo. De hoofdprijs is een workshop van een dag met Jerry Lampen, die in 2003 de World Press Photo in de categorie algemeen nieuws won. TNT is een van de hoofdsponsoren van World Press Photo, vandaar de fotowedstrijd.
Grachtengordel decor langste panoramafoto
De grachten van Amsterdam moeten het decor worden van de langste panoramafoto ter wereld.
Op 24 mei leggen veertig amateurfotografen op een rij een acht kilometer lange strook van de hoofdstedelijke grachtengordel vast op de gevoelige plaat. Dit heeft initiatiefnemer Microsoft dinsdag bekendgemaakt.
De foto's, die de fotografen vanaf een boot zullen maken, worden vervolgens samengesmolten tot een kilometers lang panoramisch beeld. Deze foto zou een plaats moeten krijgen in het Guinness Book of Records.
Bron: ANP.
Op 24 mei leggen veertig amateurfotografen op een rij een acht kilometer lange strook van de hoofdstedelijke grachtengordel vast op de gevoelige plaat. Dit heeft initiatiefnemer Microsoft dinsdag bekendgemaakt.
De foto's, die de fotografen vanaf een boot zullen maken, worden vervolgens samengesmolten tot een kilometers lang panoramisch beeld. Deze foto zou een plaats moeten krijgen in het Guinness Book of Records.
Bron: ANP.
Met de schrik vrij

Reuters-fotograaf Goran Tomasevic legde afgelopen zondag vast hoe een Amerikaanse soldaat rakelings ontsnapte aan geweervuur van Taibanstrijders.
Atletiek fotograferen is levensgevaarlijk

Ryan McGeeney, een fotograaf van de Standard-Examiner in Utah, doet alles voor zijn vak. Dat is wel het minste wat je kan zeggen als je bovenstaande foto bekijkt.
McGeeney was voor de krant op een atletiekmeeting in Provo toen hij een speer door zijn been geboord kreeg. Merkwaardig genoeg kon hij nog zodanig helder denken dat hij zelf een foto nam van zijn gehavend been. "Als ik het niet gedaan had, zou dat wellicht de eerste vraag van mijn hoofdredacteur geweest zijn als ik terug op de redactie kwam", zei McGeeney achteraf.
De speer raakte hem net onder de knie en kwam er aan de andere kant van zijn been weer uit. "Echt pijnlijk was het niet", aldus McGeeney. "Ik mag wel van geluk spreken dat er geen spier, ligamenten of bloedvaten geraakt werden." Een stuk van de speer werd ter plekke afgezaagd en de rest werd in het ziekenhuis verwijderd.
En de speerwerper? Die won alsnog de titel. "Het eerste wat in me opkwam, was: 'goed dat ik nog een tweede speer bij heb'", aldus Anthony Miles.
Bron: Het Laatste Nieuws.
maandag, mei 19, 2008
Fotojournalist Flip Schulke overleden

De Amerikaanse fotojournalist Flip Schulke is op 77-jarige leeftijd overleden. Hij werd vooral bekend door zijn foto's van Martin Luther King Jr. met wie hij een sterke vriendschapsband had. Daarnaast maakte hij wereldberoemde foto's van Mohammed Ali en John F. Kennedy.
Schulke werkte voor LIFE Magazine, maar zorgde ervoor dat hij het auteursrecht op zijn foto's in eigen handen hield. Dat bezorgde hem een financieel onbezorgde oude dag. Ook werkte hij voor NASA. De beroemde foto van de ontstelde familieleden van de Challenger-bemanning toen hun Space Shuttle kort na de lancering explodeerde was van zijn hand.

Bekijk een aantal van Schulke's foto's bij TIME. Momenteel wordt het werk van Schulke vertegenwoordigd door Corbis waar 1241 foto's van hem te vinden zijn.
In Nederland zijn de boeken He Had a Dream en Martin Luther King nog te koop.

Dames in Dove-reclame toch niet zo ‘naturel’
Pascal Dangin is een van de onbekende grootheden in de beauty-en mode-industrie. De geboren Corsicaan is waarschijnlijk de beste retoucheerder van modefoto’s ter wereld. Vrijwel alle belangrijke modefotografen en modebladen maken gebruik van zijn diensten.
Genoeg reden voor het blad The New Yorker om op 12 mei een lang artikel aan Dangin te wijden. De meester bekent daarin te hebben meegewerkt aan een reclame van Dove. Voor een van die Dove-campagnes portretteerde fotografe Annie Leibowitz een aantal 50-plusvrouwen in hun blootje.
Dangin in The New Yorker: ‘Weet je wel hoeveel ik aan die foto’s gesleuteld heb? Maar het was leuk werk, een uitdaging, om ze er niet jonger, maar toch aantrekkelijk uit te laten zien.’ Unilever en Annie Leibowitz ontkennen bij hoog en bij laag dat de foto’s zijn geretoucheerd. Op de beelden zou alleen ‘kleurcorrectie’ zijn toegepast. Ook Dangin zegt achteraf dat zijn woorden zijn verdraaid. Maar het reclameblad Advertising Age schrijft dat Dangin heeft toegegeven dat hij ontsierende adertjes heeft verwijderd bij de oudere modellen. En Leibowitz en Unilever weigeren Advertising Age de originele afdrukken van de fotosessie te geven, zodat die vergeleken kunnen worden met de uiteindelijke reclamefoto’s.
Bron: DAG.
Genoeg reden voor het blad The New Yorker om op 12 mei een lang artikel aan Dangin te wijden. De meester bekent daarin te hebben meegewerkt aan een reclame van Dove. Voor een van die Dove-campagnes portretteerde fotografe Annie Leibowitz een aantal 50-plusvrouwen in hun blootje.
Dangin in The New Yorker: ‘Weet je wel hoeveel ik aan die foto’s gesleuteld heb? Maar het was leuk werk, een uitdaging, om ze er niet jonger, maar toch aantrekkelijk uit te laten zien.’ Unilever en Annie Leibowitz ontkennen bij hoog en bij laag dat de foto’s zijn geretoucheerd. Op de beelden zou alleen ‘kleurcorrectie’ zijn toegepast. Ook Dangin zegt achteraf dat zijn woorden zijn verdraaid. Maar het reclameblad Advertising Age schrijft dat Dangin heeft toegegeven dat hij ontsierende adertjes heeft verwijderd bij de oudere modellen. En Leibowitz en Unilever weigeren Advertising Age de originele afdrukken van de fotosessie te geven, zodat die vergeleken kunnen worden met de uiteindelijke reclamefoto’s.
Bron: DAG.
Symposium Auteursrecht van fotografen
Stichting Burafo organiseert in samenwerking met de NVF, het Nederlands Fotomuseum en Stichting Cultuurlab/Pakhuis de Zwijger een symposium over de ervaringen en problemen van fotografen met het auteursrecht en de praktische toepassing daarvan in hun contracten met opdrachtgevers en klanten.
Centraal staan de ervaringen en problemen van fotografen met het auteursrecht en de praktische toepassing daarvan in hun contracten met opdrachtgevers en klanten.
Het ochtendprogramma bestaat uit een drietal plenaire voordrachten en gesprekken over de praktische aspecten van het auteursrecht in beeld, collectieve auteursrechten en de toekomst van auteursrechten.Voor het middagprogramma kunnen de deelnemers twee uit drie sessies kiezen over een aantal specifieke rechtsvormen, portretrecht, citaatrecht en de rechten van derden. Aan bod komen een aantal cases van fotografen, agenten en medewerkers van instellingen op het gebied van fotografie. Daarna worden de ervaringen van deelnemers besproken. Bij iedere sessie is een advocaat aanwezig om de juridische achtergronden te belichten.
Vrijdag 23 mei 2008
Tot vrijdag 23 mei 2008
Locatie Pakhuis de Zwijger
Kosten Vanaf € 15,-
Adres Symposium
Piet Heinkade 179,
1019 HC Amsterdam
Kosten:
fotografen die lid zijn van de BFN, GKf, PANL, SVFN, NVF, of zijn aangesloten bij de
Stichting DIPP of Stichting Burafo: 30 euro
studenten: 15 euro
anderen: 75 euro (alle prijzen ex BTW)
Centraal staan de ervaringen en problemen van fotografen met het auteursrecht en de praktische toepassing daarvan in hun contracten met opdrachtgevers en klanten.
Het ochtendprogramma bestaat uit een drietal plenaire voordrachten en gesprekken over de praktische aspecten van het auteursrecht in beeld, collectieve auteursrechten en de toekomst van auteursrechten.Voor het middagprogramma kunnen de deelnemers twee uit drie sessies kiezen over een aantal specifieke rechtsvormen, portretrecht, citaatrecht en de rechten van derden. Aan bod komen een aantal cases van fotografen, agenten en medewerkers van instellingen op het gebied van fotografie. Daarna worden de ervaringen van deelnemers besproken. Bij iedere sessie is een advocaat aanwezig om de juridische achtergronden te belichten.
Vrijdag 23 mei 2008
Tot vrijdag 23 mei 2008
Locatie Pakhuis de Zwijger
Kosten Vanaf € 15,-
Adres Symposium
Piet Heinkade 179,
1019 HC Amsterdam
Kosten:
fotografen die lid zijn van de BFN, GKf, PANL, SVFN, NVF, of zijn aangesloten bij de
Stichting DIPP of Stichting Burafo: 30 euro
studenten: 15 euro
anderen: 75 euro (alle prijzen ex BTW)